Aanvankelijk werd een overledene met een draagbaar naar de begraafplaats gebracht. Met de uitbreiding van de steden werden de afstanden echter te groot en werd het vervoer verzorgd met speciaal gebouwde rouwrijtuigen. Al naar gelang het bedrag dat iemand wilde of kon besteden aan de begrafenis bepaalde of de overledene met een eenvoudige of een luxueuze koets met veel houtsnijwerk en draperieën werd weggebracht. Men sprak van ‘diverse klassen van begraven’.
Zonder gordijnen en draperieën is dit rijtuig een open en meer luchtige rouwkoets. De kist is goed zichtbaar en de bloemen kunnen op en om de kist heen worden gelegd. Bij de open rouwkoets wordt er vaak voor gekozen de paarden niet met kleden onder te dekken.
Dit rijtuig kan eveneens gebruikt worden als bloemenwagen. De bloemenwagen reed oorspronkelijk, al naar gelang de wens van de familie, voor of achter de rouwkoets. Bloemenkransen en bloemstukken kunnen worden opgehangen en neergelegd.
Deze rouwkoets is gebouwd door de firma Huiskamp uit Winterswijk, de bekendste rouwkoetsbouwer uit Nederland.